Säkerhet för bilen

För att ha en säker bil ute på vägarna så bör den servas med jämna mellanrum, att kolla upp så den är säker och går igenom besiktningen.

Byte av kamrem på en bil är något som bör göras med jämna mellanrum. En kamrem är det som driver en fyrtaktsmotors kamaxel. Kamremmen är en mycket viktig komponent i en bilmotor. Fungerar inte kamremmen, fungerar inte motorn överhuvudtaget och det går ej att köra bilen.

När det är dags att byta kamrem varierar mellan olika bilmodeller. Volvo och Audis modeller har marknadens längsta kamremslivslängd på 18 000 mil eller 10 år. Strax efter kommer Saabs modeller med en livslängd på runt 15 000 mil eller 10 år.

kamremsbyteSom bilägare bör man utgå ifrån rekommendationerna för just sin bil när det är dags att byta kamrem. Det är viktigt att byta kamrem med jämna mellanrum, för skulle kamremmen gå sönder under körning kan detta leda till ännu större problem med en totalhavererad motor som följd.

Att byta kamrem hos en verkstad blir inte sällan en dyr affär. En del märkesverkstäder tar upp till 10 000 kr för byte av kamrem. Vanliga verkstäder utan märkesbeteckning är ofta billigare.

Frågan är då, går det att byta kamrem själv? Visst går det, men det krävs givetvis en hel del kunskaper om hur en bli fungerar och det gäller att man känner sig hemma i en bilmotor och kan sin sak. På nätet går det att hitta ett antal väldigt utförliga guider på hur man ska gå tillväga om man själv vill byta kamrem på sin bil. Lättast är att googla på ”hur byta kamrem” och den modell man är intresserad av.

För den händige och motorvane finns här så klart tusenlappar att tjäna. Reservdelar till bilar går att hitta på Mekanika, Biltema och Mekonomen, dock krävs det ofta att man byter mer än själv kamremmen vid ett kamremsbyte. Spännrullar och dylikt behöver oftast också bytas.

Bookmark the permalink.